Alla inlägg under januari 2013

Av Lina W - 30 januari 2013 20:04

Måste erkänna att jag fuskat idag. Och inte bara en gång! :/

Dagens läkemedelslunch var inställd, jag hade ingen matlåda, och det regnade ju. Waynes på bottenplanet ger ju inte så många alternativ, och jag är skittrött på deras sallader. Idag blev det bagel!

Sent på eftermiddagen väntade utbildning, vilken tyvärr även idag var en snoozefest. Frallorna på bordet blev till slut oemståndliga.

Värt det? Nej! Varken bagel eller fralla var ju ens särskilt goda... Men jag är i alla fall uppe i 11 träningspass hittills i år. :)

Av Lina W - 28 januari 2013 06:40

81.8 kg
84 cm

(Alltså minus 8,2 kg och 8 cm sedan i oktober!)

Av Lina W - 23 januari 2013 20:17

Köpte två nya saker häromdagen. Agavesirap, "ett ekologiskt naturligt socker som extraheras från saven av den Mexikanska plantan Agave". Inte sockerfritt, alltså, men "med lägre glykemiskt index". Utvärdering: riktigt gott! Precis som artificiella sötningsmedel är det mer sött än "vanlig" socker/sirap, men utan konstiga bismaker eller annat otrevligt.

Andra inköpet var sojamjöl. Inte heller det helt fritt från kolhydrater, men klart minskad mängd. Pulvret var dyrt, ca 35 kr för 800 g. Det är gulare än vetemjöl, och liksom finare i konsistensen, som florsocker. På påsen står att man kan använda till nästan vad som helst - jag planerade att skämma bort mig med våfflor. Man kan utan att överdriva säga att det inte riktigt gick som jag tänkt mig! Smeten blev fin, precis som vanlig våffelsmet. Jag värmde järnet, hällde i smeten (lite för mkt som vanligt), lät det gräddas en stund, lyfte på locket och - vart tog det vägen? Smeten hade liksom bara imploderat och smält ihop! Jag gjorde ett nytt försök, och gräddade bara undersidan, som en pannkaka, men det blev inte ett dugg bättre. Dessutom luktar det riktigt illa! Jag tar gärna emot tips på hur resten av påsen ska användas!

Av Lina W - 21 januari 2013 06:39

82,3 kg

Av Lina W - 17 januari 2013 19:08

Sedan starten av det här projektet har jag konstaterar att blomkål verkar oändligt poppis inom LCHF-kretsar, bloggar osv. Vi har provat olika varianter, men inte blivit direkt sålda - tvärtom, jag har varit beredd att avskriva detta som mänsklig föda överhuvudtaget.
Men nu! Idag provad jag trots alls ugnsrostad blomkål, till stekt rödspätta, smält smör, citronsaft och pepparrot. Jag skivade ett halvt blomkålshuvud och lade i en form med olivolja och salt, gräddade högt upp i ugnen i 200 grader i ca en halvtimme tills de var mjuka och fått färg.
Gott, gotti gott gott!

Av Lina W - 17 januari 2013 07:35

Jag tycker själv att jag är ganska bra på att prova nya saker, och experimentera med dieten och kok-konsten. Även om det kanske inte alltid blir de sakerna, eller i den ordningen som jag tidigare tänkt mig...

Igår snubblade jag över ett recept på efterrätt, egentligen var det en del av en rawfood/detox-meny, vilket jag ju inte alls tror på, men man får ju plocka russinen ur kakan:
2 port. Låt 1 pkt frysta hallon halvtina, tar ca en halvtimme på köksbänken. Mixa med en halv avokado. Tillsätt 1 tsk "äkta vanilj".
Jag orkade inte ställa mig och jobba med vaniljstång. Så i stället tillsatte jag en knapp msk socker - liiite fusk, men så lite och så långt efter maten att jag tror det är tillåtet.
I kväll SKA jag börja experimentera med sötningsmedel och redning!

Av Lina W - 17 januari 2013 07:35

Jag tycker själv att jag är ganska bra på att prova nya saker, och experimentera med dieten och kok-konsten. Även om det kanske inte alltid blir de sakerna, eller i den ordningen som jag tidigare tänkt mig...

Igår snubblade jag över ett recept på efterrätt, egentligen var det en del av en rawfood/detox-meny, vilket jag ju inte alls tror på, men man får ju plocka russinen ur kakan:
2 port. Låt 1 pkt frysta hallon halvtina, tar ca en halvtimme på köksbänken. Mixa med en halv avokado. Tillsätt 1 tsk "äkta vanilj".
Jag orkade inte ställa mig och jobba med vaniljstång. Så i stället tillsatte jag en knapp msk socker - liiite fusk, men så lite och så långt efter maten att jag tror det är tillåtet.
I kväll SKA jag börja experimentera med sötningsmedel och redning!

Av Lina W - 14 januari 2013 19:17

Tänkte prova det omtalade LCHF-tipset att strimla zuccini till spagettilika avlånga plattor och strån.
Jag byggde såsen med rejält med hackat vitlök som fräste i smör med tärningar av kotlett, vilket sedan fick koka i grädde och flera sorters örter. När det var klart tillsatte jag de ursaltade zuccinissarna, och strödde riven parmesan och rostade pinjenötter över.
Resultatet - inte så pjåkigt, rätt gott faktiskt! Mitt största problem med denna typ av rätter är att jag ju inte får reda såsen, så den blir visserligen god men ändå mer som en soppa.
Jag har sett sojamjöl och liknande i affärer, kan det funka att reda med? Ska prova inom kort!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards